Facebook

piątek, 14 marca 2014

wymuszenie

Czy to, że małe dziecko bardzo czegoś chce i w momencie gdy upragnionej rzeczy nie dostanie płacze, rzuca czymś lub kładzie się na ziemi, to jest "wymuszanie"? Czy na przykład dwulatek może mieć na celu "wymuszenie"?
Słownik języka polskiego mówi, że "wymuszenie to przestępstwo polegające na użyciu przemocy lub groźby w celu zmuszenia innej osoby do określonego zachowania się".
Jak to jest, że kiedy my dorośli czegoś bardzo pragniemy, a nie możemy danej rzeczy mieć możemy czuć się sfrustrowani i źli. A małe dziecko okazując te same uczucia "wymusza"? Dlaczego nie spojrzymy na sytuację od strony dziecka? Dla nas coś małego, nieznaczącego jak na przykład zabawa na placu zabaw jeszcze te piętnaście minut dłużej (pomimo tego że będzie to kolejne piętnaście minut huśtania, zjeżdżania czy robienia babek) może być dla Naszego dziecka czymś wielkim i odebranie mu tego wywołuje Jego sprzeciw, sprzeciw który umie wyrazić w tym momencie akurat rzutem na ziemię.

Zdarza się, że Miłosz rzuca się lub płacze bo coś chce ale także wtedy kiedy nie chce czegoś co chciałabym ja. I przyznam szczerze, że dużo łatwiej jest mi wytłumaczyć mu że czegoś nie dostanie niż to że ja chciałabym żeby coś zrobił (umył się, ubrał się, rozebrał się lub wrócił ze mną do domu).  Oczywiście są momenty w których ręce mi opadają, płakać mi się chce i nie mam  pojęcia jak sobie z daną sytuacją poradzić. Jednakże uświadomienie sobie tego, że On nic nie wymusza, nie próbuje mną manipulować czy (to chyba słyszałam najczęściej) nie próbuje sił na ile może sobie pozwolić - bo według mnie są to procesy których tak małe dziecko nie jest w stanie wymyślić - pomaga mi być bardziej cierpliwą i spojrzeć oczami dziecka na dana sytuację.

I chociaż nie zawsze się udaje, to czuję że warto zachować spokój bo swoje małe sukcesy w tej kwestii mamy i mam nadzieję, że będzie ich więcej..


















Na zdjęciach Miłosz paraduje w najlepszym dresowym kombinezonie jaki widziałam! Wkłada się go raz dwa, dziecku wygodnie, ciepło i według mnie wygląda w nim uroczo :) A cudeńko takie tworzy Bibi Dreams. <3

Brak komentarzy: